zaterdag 9 augustus 2014

Het café leven

Trouwens, NousNous is koffie met melk dat soms op zo’n geraffineerde manier wordt ingeschonken dat de kleur in het glas langzaam overloopt van melkwit naar gebrande koffie zwart. Een kwestie van de kip of het ei. Werd de cafécultuur van Marokko geïntroduceerd door de Spanjaarden of de Arabieren? Koffie kwam in de zestiende eeuw uit Amerika en werd via de Engelse markt in de zeventiende eeuw in Istanbul aan de man gebracht door een koopman uit Aleppo. Vandaaruit veroverde het verkwikkende drankje razendsnel de hele Islamitische wereld. Of zouden de Spanjaarden al eerder koffie naar Tanger gebracht hebben? Hoe het ook zij, café’s zijn de basis van het culturele leven in Tanger tot de dag van vandaag. De Fransen, die vanaf 1912 met de Spanjaarden wedijverden om op Marokko hun stempel te drukken, begonnen met de terrasjes op de stoep voor de koffiehuizen. William Burroughs schreef volgens de overlevering zijn magnum opus Naked Lunch op het terras van café Central aan het Petit Soccoplein. Daar verbleef ik met mijn makkers uit Arnhem in de winter van 1969. Het is de enige locatie in Marokko die in mijn geheugen gegrift is gebleven omdat ik er mijn ogen uit keek naar alle andere vreemde vogels die er neerstreken. Voor de rest heb ik alleen de aller vaagste herinneringen van die trip, die hoofdzakelijk centreren rond hoe koud het was. (10)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten