zondag 13 april 2014

Naar Noord Marokko

Vier maanden nadat ik vanuit Marrakesh terug naar Amsterdam vloog, ging ik alweer naar Marokko. Mijn keuze viel op het noorden van het land omdat veel Marokkaanse Nederlanders uit die streek komen en Tanger populair was onder Amerikaanse schrijvers en geflipte society figuren vlak na de Tweede Wereldoorlog. Allereerst zocht ik op welke van de mij bekende BNers er vandaan kwamen. Het bleek dat de geboorteplaatsen van de dichter Mustafa Stitou (Tetouan) en de burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb (Beni Sidel) goed in het reisschema pasten. Bovendien liggen de gedichten van Stitou mij wel: modern met een vleugje pop en een grote dosis verwondering. Aboutaleb heeft ooit in Amsterdam voor de toenmalige wethouder Oudekerk (van de uitspraak: kutmarokkaantjes) een congres over integratie georganiseerd waar Beeldleveranciers tekenden. Het maakte diepe indruk op mij toen Aboutaleb vertelde hoe zijn vader nadat hij gepensioneerd was terug naar Marokko ging omdat hij ondanks jaren te hebben gewerkt in Nederland zich nog steeds niet welkom voelde. Nadat Oudekerk uit de gratie viel, heeft Aboutaleb hem als wethouder opgevolgd en is daarna naar Rotterdam gegaan. Op de tekening ben ik zelf als schaduw te zien recht boven de onderbroekjes aan de waslijn. (46)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten